Romlig Klovning - med empati for omgivelsene 

Et kunstnerisk forskningsprosjekt med utgangspunkt i klovnefiguren som startpunkt for kommunikasjon, interaksjon og institusjonskritikk. 

Video: Oda Holmvik Bredvold 

Ă… klovne rommene


Romlig Klovning er et kunstnerisk forskningsprosjekt hvor jeg ønsket ĂĄ se pĂĄ hvordan ĂĄ bruke min bakgrunn i klovning som en mĂĄte ĂĄ skape dialog med rom. 


Mine mentorer i prosjektet:

Ingvild Holm v/ Akademi for Scenekunst, og regissør og dramatiker Mine Yalchin Nilay.

"Jeg flyttet inn i et bandrom i kjelleren pĂĄ skolen. Mens elevene hadde time, gikk jeg opp og ned trappene, gjennom gangene, ut pĂĄ skoleplassen og bak skolen. Jeg observerte lydene, luktene, formene, arkitekturen. Rytmen pĂĄ skolen fra elevene kom pĂĄ morgenen, og til etter at de var dratt. 


Det ble viktig for meg ĂĄ svare empatisk til stedet. Hvilke behov var viktig ĂĄ dekke?"

Prosjektet fant sted pĂĄ HaugeĂĄsen Ungdomsskole i Fredrikstad. 

Der samarbeidet jeg med lærer Sunniva van Eeden og hennes 8.klasse i Fag for Sal og Scene. 


Prosjektet ble i 2 deler, hvor 1) ble mine obersvasjoner og interaksjoner, og 2) ble ungdommenes reise til å lære om klovning og å skape små kunstverk innenfor skolen sine offentlige rom.


Nederst pĂĄ siden kan du lese en liten tekst laget for Propellen Teater sin fanzine om Stedsspesifikke verk. 

Interaksjonsverk utført av elever ved 8.trinn i fag for Sal og Scene.  Foto: Oda Holmvik Bredvold